آب‌درمانی, بلاگ, بورس جکوزی در شیراز, بورس جکوزی در مازندران, بورس جکوزی در مشهد, تعمیر جکوزی, جکوزی, جکوزی با‌ کیفیت, خرید آنلاین جکوزی, شرکت تولید جکوزی, لادر جکوزی

درمان دیسک کمر با آب‌ درمانی

درمان دیسک کمر با آب درمانی

یکی از شایع‌ترین بیماریها در بین ایرانیان، بیماری‌‌ دیسک کمر است. متاسفانه سبک زندگی نامناسب، روشهای نشستن و برخاستن و عدم آموزش صحیح از دلایل این امر می‌باشد. امروزه روش درمان دیسک کمر با آب درمانی به عنوان روشی مکمل برای تسکین بیماری‌های دیسک کمر از جمله پارگی دیسک، مورد توجه قرار گرفته و همچنین شرایط مناسبی را به منظور بهبود کیفیت زندگی بیمار، فراهم کرده است.

دیسک کمر در ایرانیان

خطرات و عوارض جانبی آب درمانی

آب درمانی با تمام فواید و مزایایی که دارد، برای همگان مناسب نیست. بیمارانی که دچار مشکلاتی هستند که ممکن است با آب تشدید شوند، باید از آب درمانی اجتناب کنند. موارد منع به شرح زیر است:

  • نارسایی شدید قلبی
  • افراد دچار عفونت و تب
  • بی اختیاری ادراری
  • افراد با اختلال حساسیت به دما
  • زنان باردار با فشار خون غیر طبیعی و افراد مبتلا به اسکلروز چندگانه و دیابت، باید از شناور شدن طولانی مدت در آب گرم اجتناب کنند.
  • آب سرد برای مبتلایان به رینود، سیاتیک، التهاب لگن و روماتیسم مچ و انگشتان پا مضر می‌باشند.

در مجموع برای کسب نتیجه‌ی مطلوب، بهتر است افراد مبتلا به دیسک کمر و دردهای عضلانی، تمرینات آب درمانی را تحت نظر متخصص انجام دهند.

وان جکوزی لادر مدل L417

درمان دیسک کمر با آب‌ درمانی یا فیزیوتراپی

هم آب درمانی و هم فیزیوتراپی، به عنوان روش‌های توان بخشی برای تقویت عضلات، کنترل آسیب اسکلتی- حرکتی و دردهای مزمن، از جمله آسیب دیسک کمر، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما خواص فیزیکی آب که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، روش آب درمانی را نسبت به فیزیوتراپی موثرتر نموده است.

خواص فیزیکی آب

  • شناوری: آب، نیروی گرانش را کم می‌کند زمانی که انسان در آب شناور است، به اندازه‌ی وزن آبِ هم حجم خود، سبک می‌گردد. در نتیجه وزن در آب نسبت به خشکی کمتر حس شده و فردی که دچار کمر درد است نیروی کمتری برای حرکت اندام‌ها در آب صرف می‌کند. دیسک کمر و مهره‌ها نیز فشار کمتری را حس می‌کنند. به این علت بیمار می‌تواند طیف گسترده‌ای از تمریناتِ درمانی را در آب انجام دهد.
  • فشار هیدرو استاتیک: آب درمانی با افزایش جریان خون و کاهش تعریق، عملکرد قلب و ریه را بهبود می‌بخشد. یکی از مشکلات ورزشهای خشکی، گرفتگی عضلات است که در روش درمان دیسک کمر با آب درمانی بسیار کمتر از ورزش‌های خشکی رخ خواهد داد.
  • ویسکوزیته آب: به دلیل ویسکوزینه آب، هنگام فعالیت  یا ورزش در آب، فشاری که به عضلات وارد می‌شود کمتر از ورزشِ بیرون از آب می‌باشد. این امر باعث خواهد شد آسیب کمتری به عضلات وارد شده و دردهای دیسک کمر التیام می‌یابد.
  • نیروی متقابل:  معمولا در ورزشهای خشکی، فرد مقاومت شدیدی از سمت مقابل دریافت نمی‌کند. راه رفتن خلاف جهت آب، به خاطر فشار بر عضلات، فرد را از حالت قوز خارج می‌کند.

 

انواع آب درمانی

نکته حائز اهمیت در آب درمانی (هیدورتراپی) آنست که آیا لازم است کل بدن در آب قرار گیرد یا کافیست فقط موضعی که درد در آن ایجاد شده است هیدروتراپی شود.

  • هیدروتراپی عمومی: در این روش کل بدن درون آب قرار می‌گیرد و عمدتا از استخر یا وان استفاده می‌شود. برای درمان و تسکین دیسک کمر، این شیوه‌ی آب درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.
  • هیدروتراپی موضعی: در این هیدروتراپی فقط عضو آسیب دیده درون آب قرار می‌گیرد؛ در نتیجه می‌توان برای درمان از وان‌های کوچک یا وان گردابی به نام Whirl Pool استفاده کرد. واضح است که این روش صرفا برای دردهای عضلانی مفید بوده و درمان دیسک کمر با این روش مناسب نیست. اگر شما به دیسک کمر مبتلا هستید، باید از روش آب درمانی عمومی استفاده نمائید. ضمنا سعی کنید حداقل تا شانه‌ها در آب فرو رود تا از خاصیت شناوری که در بالا گفتیم به بهترین نحو بهرره‌مند شوید.

تمرینات آب درمانی برای دیسک کمر در استخر

همانطور که پیش‌تر اشاره شد برای آسیب دیسک کمر، هیدروتراپی عمومی، توصیه می‌شود. توجه کنید که شدت هر یک از این تمرینات باید با توجه به شرایط بیمار، توسط متخصص بررسی شود. موارد ذکر شده ذیل را قبل از انجام با درمانگر خود درمیان بگذارید.

تمرینات ورزشی در آب درمانی

تمرین بالا آوردن پا در آب

به حالت ایستاده در آب قرار بگیرید. از لبه استخر بعنوان تکیه گاه دست استفاده کنید. سپس یک پا را به صورت کشیده، به سمت بالا بیاورید. این تمرین باعث تقویت عضلات ساق پا، لگن و کمر خواهد شد.

 

تمرین نزدیک کردن زانو به سینه

مانند تمرین قبل ایستاده و لبه‌ی استخر را با دست بگیرید. سپس یک پای خود را خم نموده و به سمت سینه‌ی خود بالا بکشید. این حرکت نیز ساق پا، پایین کمر و لگن را تقویت می‌کند.

تمرین کشش پا

در حالی که درون آب شناور هستند، با دو دست خود لبه‌ی استخر را بگیرید. سپس پاهای خود را در آب کشیده و اجازه دهید آب، پاهایتان را شناور نگه دارد. در این تمرین کششی، حالت بدن باید شبیه به “سوپرمن” باشد. این حرکت به منبسط شدن عضلات کمر و ستون فقرات کمک شایانی می‌کند و باعث کشش شانه‌ها نیز می‌گردد. از این روش می‌توانید در جکوزی نیز استفاده کنید. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

تمرین پیاده‌روی در استخر

توجه کنید آب تا قفسه‌ی سینه شما بالا آمده باشد. اکنون به آرامی به سمت جلو یا عقب شروع به راه رفتن کنید. در این پیاده‌روی به دلیل خاصیت شناوری آب، فشار بسیار کمی به مفاصل زانو و لگن شما وارد می‌شود. این رو آب درمانی علاوه بر دیسک کمر برای آرتروز مفاصل نیز بسیار مفید است.

پیاده روی در آب برای دیسک کمر

تمرین چهار اندام

یکی از بهترین روشهای آب درمانی برای دردهای زیاد دیسک کمر، خوابیدن به پشت روی آب است. این ورزش باعث رفع استرس و آزاد شدن تنش عضلات کمر شده و به التیام دردهای حاد کمر کمک شایانی می‌کند. اگر این حرکت برای شما سخت است می‌توانید از جلیقه یا حلقه نجات برای شناور ماندن بهتر استفاده نمائید.

ریلکس کردن در آب گرم، پیش‌نیاز درمان دیسک کمر با آب‌ درمانی

قبل از هر اقدامی برای درمان دیسک کمر در آب و استفاده از هیدروتراپی به عنوان مکمل درمانی برای تسکین درد، باید بدانید که اصلی‌ترین آورده آب درمان برای شما، ریلکس شدن ذهن و بدن شماست. آب درمانی با شل کردن عضلات به کاهش درد کمک می‌کند و باعث افزایش گردش خون در ماهیچه‌ها نیز می‌گردد.

 

سخن پایانی

گروه تولیدی لادر، تولید‌کننده انواع وان و جکوزی با رویکرد صادراتی، بالاترین استانداردها را در محصولات خود به کار بسته است تا سلامتی شما تضمین شود. از این رو تمامی محصولات ما دارای 5 سال گارانتی به همراه ارسال و نصب می‌باشد. برای مشاهده محصولات لادر جکوزی به فروشگاه آنلاین لادر مراجعه نمائید.

لوگو هدر لادر جکوزی

مطالب مرتبط

1 نظر در “درمان دیسک کمر با آب‌ درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *