بازسازی ساختمان, بورس جکوزی در تهران, تعمیر جکوزی, جکوزی, جکوزی با‌ کیفیت, جکوزی فضای باز, خرید آنلاین جکوزی, خرید تجهیزات جکوزی, راهنما, شرکت تولید جکوزی, طراحی دکوراسیون داخلی, قیمت جکوزی, لادر جکوزی, نصب جکوزی, نگهداری جکوزی, وان جکوزی

نکات اساسی در طراحی روفگاردن

نکات اساسی در طراحی روفگاردن

روفگاردن چیست؟

روفگاردن یا باغ بام، در تعریف عامیانه به فضای سبز روی پشت بام گفته می شود که فضای سبز بر روی سقف (پشت بام، حیاط) اجرا شده باشد و بستر کشت گیاه، در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی پشت بام شکل گرفته باشد. طراحی روفگاردن پشت بام، این فرصت را برای شما فراهم می‌کند، که باغ شما مشرف به شهر باشد. همچنین شما بتوانید از مناظر لذت ببرید. امروزه با پیشرفت علم می توان بر روی بام خانه‌ها و ساختمان‌های بلند یک باغ زیبا با انواع گیاهان ایجاد کرد.

 

تاریخچه تشکیل و طراحی روفگاردن

در طول تاریخ مکان های زیادی مانند باغ های معلق بابل از سیستم روف گاردن بهره میبردند. اگر بخواهیم به نمونه های دیگر از این بنا ها اشاره کنیم زیگورات چغازنبیل هم می تواند، نمونه بسیار خوبی باشد.نکته جالب توجه در مورد این بام باغ‌ها این است که در زمان خودشان ساخت این سازه‌ها با این توان شگفت انگیز بوده و امروزه باعث تعجب جهانیان شده است.

هرچه در طول تاریخ جلوتر بیاییم نقش بام سبز ها کمرنگ‌تر شده و جای خود را به گلدان‌ها می‌دهند. به شکلی که در فرهنگ ایران هم حضور گلدان‌های شمعدانی و گیاهان گلدار زیبا در پشت بام‌ها و حتی لبه بالکن‌ها داده‌اند.

اما اگر از دوران باستانی کمی جلوتر بیاییم، به دوران معاصر یعنی جایی که بام سبز ها کم کم شکل مدرنی به خود گرفتند، خواهیم رسید.

 

اوایل دهه 80 با پررنگتر شدن نقش اینترنت در ایران کم کم ایده،های ساخت یک فضای سبز بر روی پشت بام با دیدن عکسها و فیلمهای مختلف از این کار در ذهن مردم ایران روشن شد.  از همان زمان شرکت های فضای سبز به سمت طراحی و ساخت بام سبز پیش رفتند. اما در سالهای اخیر این صنعت به نقطه اوج خودش رسیده و می توان دوران شکوفایی این صنعت نامگذاری کرد.

 

مزایای استفاده از روفگاردن

 

روفگاردن علاوه بر زیبایی نمای ساختمان و ایجاد سرسبزی در خنک شدن فضا به دلیل جذب پرتوهای فرابنفش و گرما توسط گیاهان و همینطور به دلیل وجود رطوبت نسبی همیشگی تاثیر زیادی دارد.باغ بام‌ها جلوه ساختمان و محله را بهتر می کنند. به فضای سبز شهرها میافزایند و در عین حال فضای تازه‌ای را ایجاد می کنند.

کاهش هزینه‌های انرژی

استفاده از این سقف‌های سبز موجب جذب گرما به جای بازتاب آن و داشتن خاصیت عایق برای ساختمان‌ها است، در نتیجه هزینه‌های انرژی را کاهش می‌دهد.

تامین نیازهای‌ مصرف انرژی توسط روفگاردن‌ها

براساس مطالاعات انجام شده در شورای ملی تحقیق کانادا، داشتن یک سقف سبز می‌تواند نیاز‌های مصرف انرژی در تابستان را بیش از ۷۵درصد کاهش دهد.

کاهش آلاینده‌ها در طراحی روفگاردن ها

سقف‌های سبز موجب کاهش موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، این سقف ها ذرات و آلاینده‌ها را از بین می‌برند و باعث تولید اکسیژن می‌شوند.

کاهش دمای محیط و درون خانه

در شهرهایی که فضای سبز آن ها کم است، چیزی جز ساختمان ها وجود ندارد که بتواند اشعه های خورشید را جذب کند. در بعضی موارد، شهرهایی که از فضای سبز کافی برخوردار نیستند به اندازه ۱۰ درجه فارنهایت نسبت به مناطق اطراف با چشم انداز سبز، گرمتر هستند.

 

رفاه عمومی همه افراد در ساختمان

روفگاردن فضای تازه ای برای استراحت و آرامش در اختیار همه قرار می دهد. در حقیقت ، محققان دریافتند، که ایجاد روفگاردن رضایت ساکنین و همچنین خلاقیت، بهره وری و رفاه فیزیولوژیکی را بهبود می بخشد. بسیاری از این موارد به تحقیقات گسترده درباره روف گاردن و چگونگی تاثیر مثبت آن بر روی انسان، بهبود تمرکز و عملکرد او بازمی گردد.

 

المانها-در-طراحی-روفگاردن

المانها در روفگاردن

المانهایی که در طراحی روفگاردن استفاده میشود

محل اجرای روفگاردن لزوما بام ساختمان نیست. لابی ســـاختمانها، بـــا توجـــه بـــه اینکـــه اصولا روی ســـقف اجـــرا می شـــوند یکی از گزینه هایـــی هســـتند کـــه سیســـتم بـــام ســـبز یا باغ بام روی آنهـــا قابـــل اجراســـت.

پاسیو ها نیـــز از ایـــن قاعـــده مســـتثنی نیســـتند و مـــکان مناســـبی بـــرای اجـــرای روف گاردن هســـتند. تراس هـــا، بـــه علت خصوصـــی بـــودن، یکی از اولیـــن هدفهای اجرای این سیســـتم  هســـتند. پوشـــیده بودن سقف تراســـها باعث ایجاد محیطـــی متفاوت با بـــام از نظر عملکرد هســـتند.

در ادامه به المانهایی که در طراحی روفگاردن‌ها مورد توجه مجریان آن قرار میگیرد، می‌پردازیم.

گیاه مناسب در طراحی روفگاردن

ویژگی هایی مانند میزان تحمل گرما و نور مستقیم خورشید و رشد ریشه گیاه باید در زمان تهیه گیاه در نظر گرفته شود.

فضای سبز روی پشت بام

فضای سبز می تواند ترکیبی از گیاهان و گلدان و بوته میوه باشد.

آبیاری اتوماتیک

برای حفظ و نگهداری گیاهان و آبیاری گیاهان در زمان های مشخص از آبیاری اتوماتیک و قطره‌ای هوشمند استفاده می شود که از اجزای اصلی و مهم به شمار می آید.

نورپردازی فضای سبز پشت بام

از عناصری که در طراحی لاکچری و زیبای روف بسیار مؤثر است و هزینه بالایی دارد.

زیرسازی پشت بام در طراحی روفگاردن

روش مدولار زیر سازی استاندارد بام را انجام می دهد و آماده سازی سطح تمام پشت بام صورت می گیرد.

کف سازی فضای پشت بام

کف به سه صورت چوبی و شن و قلوه سنگ تزئینی ارائه می شود. هرچه میزان و سطح این کف‌ ها بیشتر باشد هزینه هم بیشتر می شود.

تجهیزات جانبی پشت‌ بام در طراحی روفگاردن

آلاچیق، آتریوم، مبلمان آبنما، فضاهایی مانند آشپزخانه همه جزو تجهیزات جانبی هستند. در اجرای روفگاردن قیمت پایین مساوی است با کیفیت پایین یک محصول، پس در نظر بگیرید که استفاده از متریال و المان های نامناسب در این پروژه‌ها دارای هزینه‌های بعدی سنگینتری خواهد بود.

 

نکات-ایمنی-ساخت-و-طراحی-روفگاردن

ساخت و طراحی روفگاردن

زیرساخت استاندارد در طراحی روفگاردن:

اگر زیرساخت به درستی تکمیل نشود، به مرور زمان، نشتی در سقف ایجاد می‌شود که تهدیدی بزرگ برای ایمنی ساکنان و همچنین یکپارچگی ساختاری ساختمان است.

بستری ایده آل برای اطمینان از رشد و زندگی طولانی گیاهان :

با استفاده از گیاهان مقاوم و همیشه سبز، می توانید در تمام طول سال از یک روف گاردن سرسبز و فعال لذت ببرید.

استفاده از سیستم آبیاری مستقل برای آبیاری گیاهان :

آبیاری در طرح کلاسیک به دو روش آبیاری بارانی و آبیاری قطره ای انجام می شود. بهترین روش آبیاری استفاده از سیستم آبیاری اتوماتیک (مه پاش، میکرو جت، نازل های پاشش پودر) می باشد. از مزایای این روش صرفه جویی در مصرف آب و آبیاری یکنواخت و منظم می باشد.

قرار دادن امکانات تفریحی مناسب :

آلاچیق، مبلمان فضای باز، میز و صندلی برای آسایش خود و میهمانان باید در نظر گرفته شود.

جعبه و گلدان برای گل :

گلدان ها و فلاور باکس ها که معمولا از مصالح ساختمانی به شکل مربع و مستطیل ساخته می شوند با استفاده از سیمان و بتن به سطح سقف متصل می شوند. در قسمت بالایی از سیمان، سنگ یا سرامیک استفاده شده است. پس از لایه بندی و جداسازی، هر جعبه با خاک مخصوص روف گاردن (خاک سبک) پر می شود.

پوشش سطح  :

برای طراحی روفگاردن کلاسیک بهتر است از کفپوش سنگی استفاده شود تا با نمای ساختمان هماهنگی داشته باشد و در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم باشد. البته توجه به بودجه کارفرما نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد حریم خصوصی در طراحی روفگاردن :

اگر حریم خصوصی روفگاردن برای شما مهم است، می توانید از نرده ها، دیوارها یا حتی بوته های تزئینی برای محصور کردن فضای بیرونی استفاده کنید.

برجسته کردن روفگاردن :

ایجاد یک نقطه کانونی یا نقطه تمایز در روف گاردن کلاسیک یکی از عناصری است که به جذابیت بیشتر طراحی روفگاردن کمک می کند. از آبنما یا حوض برای ایجاد نقطه کانونی در روف گاردن کلاسیک استفاده کنید.

 

نقش جکوزی  در طراحی روفگاردن

یکی از جذاب‌ترین و سرگرم‌ترین ورزش‌ها برای همه افراد که تاثیر زیادی در روحیه افراد در سنین مختلف دارد، ورزش‌های آبی به خصوص شنا است. در زمان‌‌های قدیم که اکثر منازل، فضایی به نام حیاط داشتند، امکان ساخت جکوزی فضای باز و استخر در آن فضا آسان‌تر بود. امروزه با افزایش زندگی آپارتمان نشینی، تصور این فضاها برای خیلی از مردم سخت شده است.

اما باید بگوییم که با پیشرفت تکنولوژی، برای نشاط بخشیدن به زندگی آپارتمان نشینی و افزایش تجربه فضای سبز، تکنیک‌های مختلفی مانند: تراس و بالکن سبز، اجرای روفگاردن و … ایجاد شده است که در فضای داخلی ساختمان، قابلیت طراحی دارند.

اگر نگران کوچک بودن بیش از حد فضای بالکن و تراس خود برای ساخت جکوزی هستید، باید بگوییم که نیازی به نگرانی نیست، کارشناسان لادر جکوزی بخوبی مشکل شما را برطرف خواهند کرد.

جکوزی-در-روفگاردن

نقش جکوزی در روفگاردن

مزایای طراحی جکوزی در روفگاردن

هر آنچه در روفگاردن طراحی می گردد، باید با هدف تقویت روحیه و افزایش انرژی های مثبت در فضا ایجاد گردد. فضای آبی می تواند تکمیل کننده زیبایی بصری در روفگاردن باشد. استفاده از جکوزی در طراحی روفگاردن میتواند یک وسیله تفریحی دم دست و همیشگی برای همه افرادباشد. بهره‌مندی از جکوزی در روفگاردن با توجه به ایده طراح، می تواند به هر دو شکل توکار و روکار نصب و کارگذاری می گردد.

سخن پایانی:

درنهایت انسان ها برای زندگی و سلامتی به هوای پاکیزه و آب احتیاج دارند . از آنجایی که همه مردم دسترسی به طبیعت و باغ های زیبا و دریا ندارند، می توانند با طراحی روف گاردن کوچک و ارزان یا لاکچری با داشتن جکوزی طبیعت  و دریا را به خانه خود بیاورید و آن را تبدیل به یک مکان مفرح و لذت بخش برای گذراندن اوقات بیکاری خود کنند.

لادر با تجربه بالایی که در ساخت جکوزی در روفگاردن دارد، همواره در کنار شما خواهد بود، تا با توجه به نیاز و خواسته شما، مناسبترین جکوزی را در طراحی روفگاردن خود بکار گیرید. با ما در شبکه اجتماعی اینستاگرام لادر همراه باشید.

یا از طریق شماره تلفن‌های زیر از متخصصین و کارشناسان لادر مشاوره بگیرید.

شماره تماس کارخانه: 02165429700

شماره تماس کارشناسان فروش لادر: 09108108121

لوگوی فوتر سایت لادر جکوزی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *